Träning

Jag: en yogi?

I morse var jag på väg att dra igång mitt vanliga 17-minuters dvd-pass för helkropp (igår kväll drog jag av mage/rygg-varianten), men så kände jag att kroppen var väldigt stel och ovaken och inte alls sugen på utfall och armhävningar. 

Då slog det mig att jag ju faktiskt kunde leta efter ett yoga-pass for beginners på youtube och börja orientera mig i den världen litegrann. Älska internet (eller World Wide Web som mina webbnördiga kollegor brukar säga lite skämtsamt)! Det är banne mig en skatt.

Jag är lockad av både de mer meditativa varianterna (tro mig, jag behöver lära mig hitta lugn, andas och koppla bort världen en stund) och de mer fysiskt tuffa varianter som finns.
Nu råkade jag fastna för Ashtanga-yoga, som verkar vara rätt så fysiskt krävande, men först testade jag lite mer lugn Kundalini, med mer fokus på andning*.

Ville tipsa om denna serie (sjukt lång för ett morgonpass, men man kan ju ta ett i taget) Ashtanga for beginners, med en kvinna som är omänskligt vig och stark i mina ögon. Den dagen jag kan göra dessa övningar fullt ut, då kan jag vara ganska nöjd med mig själv tror jag…

Idag har jag som sagt bara testat lite, försökt få händerna i golvet snarare än huvudet mot knäna. Det hade krävt rätt brutalt fysiskt våld från tredje part I tell you. 

* min tolkning, jag måste göra en Erika och läsa på lite!

Standard

2 thoughts on “Jag: en yogi?

Kommentera

