Träning

Yes I can!!

Det har varit en bra dag. Jobbig, blöt, ömmande, svärande, njutbar men i allt en riktigt bra dag.
För det här var faktiskt första gången på senare år som jag kom till start och i mål på en tävling jag anmält mig till.

Äntligen fick jag känna den där känslan som jag suktat efter sen varje gång jag sett Marathonlöpare* stappla in på stadion eller Vasalöpare glädjetjutande glid in under det legendariska målet i Mora**. Underbart!

Vägen dit var nästan lika jävlig som jag föreställde mig när Erika (i strålande sol på bryggan i Kristineberg) kläckte att rapporten sa 3 grader och regn.

Det började riktigt bra nämligen***, halva loppet var det sol, lite blåsigt iofs, men helt OK.

Sen kom det.

Regnet, raksträckorna och MOTVINDEN. De sista 3 milen var nog det längsta jag varit med om. De sista 5 kilometrarna ännu längre. Herrejisses alltså, vad pannbenet, högerbenet och vänsterbenet fick jobba.

Vid ett tillfälle fick jag nog och tjöt rakt ut ”men SLUUUUTA BLÅÅÅÅÅÅÅS” och fick faktiskt svar. Två extrastarka vindbyar som liksom underströk hur lite man kan styra den där vinden. Jag avrundade i vad som visade sig vara sista backen med ett ”Jävla motvind, mig ska du inte knäcka!!”

Iskall, utan känsel och genomblöta gled jag och Erika till slut i mål, hand i hand, och kramades med Sara, som hade lite starkare ben på slutet.


Efterspelet med hackande tänder, ett ovanligt osmidigt ombyte i bilden och fingrar som inte kunde få på ett par torra strumpor på fötterna ska jag bespara er och istället berätta att hetduschen jag tog på hotellet var det bästa fysiska ögonblick jag varit med om.

Tre saker har jag insett idag:

  1. Om jag ska åka fler lopp (vilket jag hoppas trots allt) så är det på en racer
  2. Jag klarar mer än jag tror.
  3. Jag ska aldrig anmäla mig till ett Vasalopp eller ett Marathon

Fler bilder kommer nog upp i morgon, för nu ska jag sova, och förhoppningsvis vakna lite yngre än jag skulle varit om jag hade legat i soffan i helgen. Imorgon fyller jag nämligen 1 år kvar till medelåldern.
Det är bara att fortsätta såhär och gå upp till kamp mot den där motvinden som kallas åldrande.
(Det eller lägga sig i ett syrgastält, vi får se vad det blir!)

* jag tror faktiskt att de hade det värre idag, rykten om storm, regn och 4 grader gjorde att jag faktiskt tröstade mig med att jag i alla fall inte sprang maran utan cyklade istället.

** såg målet i går när jag gled in i Mora (till slut) och blev lite inspirerad igen.

*** ja. jag känner mig tjatig, men mitt liv vill liksom inte balansera sig. Det var med andan i halsen jag anslöt till Sara och Erika vid halv åtta i går kväll, 2 timmar sen, efter att bland annat ha kopplat upp mig på en bensinmack och levererat en rapport, samt försök fixa internet som inte funkade till min hyresgäst. Som jag för övrigt fick fixa idag istället. Suck.

Standard

7 thoughts on “Yes I can!!

  1. Ja! Det tycker jag!!!
    Han kan få köpa min, så kan jag köpa en Bianchi Sempre B4P 😉
    Fast jag vet inte förresten… är nog lite kär i min cykel.
    Övertala honom först så får vi se sen 😉

  2. Grattis! Bra jobbat 🙂 Synd att jag läste ditt inlägg om att ditt nästa lopp absolut blir på en racer….jag ska cykla HalvVättern på söndag – på hybrid – med gympadojor… 😉

  3. Pingback: Midsommar | Pigg & Duktig

Kommentera

