Träning

Magiska sömntips någon?

Sen ett tag tillbaks har jag lite ”problem” med sömnen. Det är alltså utöver de barnrelaterade, som det inte är så mycket att göra åt tyvärr.
När jag väl har chansen att sova ostört så kan man väl säga att jag bränner den, lite för ofta.

Jag har väl kort sagt 3 sömnproblem, som tillsammans liksom sabbar hela grejen.

Dels tar det som regel tid att somna. Vilket jag till viss del kan skylla på att jag lyssnar mig till sömns med ibland lite för intressanta poddcaster, men inte bara. Oavsett hur trött jag är eller om jag tränat, så har jag som en bromssträcka på allt från en halv till 3 timmar.

När jag väl vaknat så har jag dessutom lagt mig till med ovanan att vakna 1-4 gånger per natt. Går upp på toa eller bara vaknar och somnar om.

Den sista delen är ju att jag vaknar lite tidigare än jag tänkt. Som i morse, vilket i och för sig var extremt, men då vaknade jag kl 04:02 och kunde INTE somna om. Har aldrig haft så mycket tid tillgodo till 06:27-tåget tror jag.

Tidigare har det nog varit konkret stressrelaterat, men nu har jag ändå lärt mig stänga av jobbet efter jobbet, och inte grubbla för mycket över det, men frågan är om jag banat in beteendet i kroppen liksom.

Jag behöver uppenbarligen ta tag i detta, så att jag kan utnyttja den sömn jag får chans till. Fick tips om avslappningsövning i app (eller ja, mindfulness-övning som det heter nu), men jag är säker på att det finns en lång rad vassa ”husmorstips” (utöver räkna får-varianten) därute.

Katten på bilden har inget med Katten i texten att göra

Jag misstänker att jag inte är ensam om detta, de flesta har väl sömnproblem då coh då. Hur gör ni andra när sömnen sviker? Går upp och dricker varm mjölk med honung, dunkar huvudet i väggen eller något annat kreativt? 

Standard

8 thoughts on “Magiska sömntips någon?

  1. Inte ligga kvar i sängen om du ej kan sova, bättre att bryta och börja om ” gör om /gör rätt”. Jag vaknar oxå varje natt även om barnet sover, vi börjar väl bli gamla helt enkelt 🙂

  2. Maran skriver:

    Jag har ett par tips som du kan testa:
    1. Ta tag i sånt som du grubblar på. Låter svårt men det är faktiskt lätt. Just do it, som en av våra kompisar brukar säga.
    2. Träna inte på kvällen. Man blir ju faktiskt pigg av att träna o många har en låååång nedvarvningsperiod efter träningspass. Stretch däremot kan göra underverk innan sänggång.
    3. Värme är bra – innan man ska somna. Dvs varm dusch, varm choklad… men inte varmt i sovrummet.
    4. Gå inte o lägg dig i sängen förrän du är trött. Sängen blir ju en förbannelse till slut om man bara ligger där och… ja förbannar den.

    Puss o sov gott!

    • Tack! Det där med värme ska jag testa ikväll – brukar alltid vilja somna i badkaret, så det kan nog ligga nåt i det. Sovrummet är svinkallt så här års så den är hemma redan..
      Puss tillbaks min gulliga Mara 🙂

  3. Jag svär i kyrkan och säger sömntabletter. Imovane är min favorit. De hjälper en att somna (finns de som ist håller en sovandes om du fattar skillnaden), men jag sover som en stock, drömfritt också med dessa. Men herregud tänker folk nu man kan ju bli beroende etc etc. Men jag använder dem bara för att bryta en dålig trend. Typ en hel eller en halv sömntablett ett par nätter tills jag kommit på rätt köl. I kombination med ett mörkt och svalt rum och kanske öronproppar är jag garanterad 8 fina timmar.

    Andra tips:
    Jag sover skitgott om jag tränat på kvällen – men det där är nog olika. Träning generellt ger iaf bättre nattsömn.

    Rutiner. Gå och lägg dig och ställ klockan på samma tid varje dag. Svårt men bra.

    Jaga inte upp dig för att du inte kan sova. Att ligga i sängen och slappna av och blunda och vila kroppen är mycket värt jämfört med att vara uppe och arbeta med ngt.

    Det gör inget om man vaknar. Ligg kvar och slappa.

    Ha block och penna vid sängen. Kommer du på ngt du måste göra nästa dag eller har tankar som virvlar runt – skriv ner dem! Så slipper du spara på dem i huvudet.

    Och du – skippa poddarna! Läsa böcker är mycket mer lugnande liksom. Eller en tidning. Samma sak med kvälls-tv och kvälls-dator – big no no’s!

    Och ett sista du – mindre jobb, mindre stress, lägre tempo! Det är väl där skon klämmer egentligen?

    Lycka tiiiilll!

    • Kloka Erika! Har faktiskt funderat på piller någon gång, men jag är lite skeptisk. Men kanske insomningstabletter är en mildare form?
      Det där med poddarna blir svååååårt… Men jag kanske ska testa.
      Tyvärr har jag en sambo som inte tokgillar min läslampa när han ska sova 😉
      Tack för tipsen och omtanken 🙂

Kommentera

