Träning

(små) Saker som gör mig glad (2)

I brist på träning (som jag kunde återuppta igår) så kommer här ett till gladinlägg.
Det blir ofta storvulet när man pratar om lycka – stora upplevelser, mäktiga landskap, livsavgörande ögonblick och stora val. Idag vill jag slå ett litet slag för de mindre grejerna. För vi kan ju inte vara på drömresa, föda barn, bli friade till eller förverkliga den stora drömmen varje dag. Som tur är finns det små glädjande fenomen som underlättar transporten mellan sommarsemestern och den stora kärleken. Vardagens glidmedel kanske man skulle kunna kalla det?

Här är några saker som kan ge mig lite fizz i magen, förhoppningsvis kan jag ge något vidare:

Kreativa och duktiga människor som tar sig tid att skapa saker som andra kan njuta av. Till exempel podcasts. Jag blir extra pirrig på måndagar, tisdagar, torsdagar och fredagar när jag kan strömma rykande färska avsnitt av Värvet, Kropp & Själ, Filip & Fredrik, Alex & Sigge, Stil och Jillian Michaels. Bland andra.
alexosigge

Internet generellt, men framförallt geniala tjänster, med genomtänkt design, över alla kanaler, och som gör mig oväntat glad när jag använder dem. Som till exempel airbnb. En alldeles fantastisk, enkel tjänst som kopplar samman glada människor som vill hyra ut sin hem till glada människor som vill upptäcka världen. Och som gör det säkert, tryggt och otroligt enkelt för de som använder den, framförallt för en stressad pendlare som inte kan hyra ut heltid, och samtidigt inte har tid eller lust  att hantera oseriösa Blocket-svar. Toppad med grym service blir det en riktig wow-känsla (vad sägs om att de ringer upp, frågar hur det går och sen ger grymma tips på hur du kan få bokningar genom att tex jämföra ditt pris med andra, rekommendera små textändringar och erbjuda gratis fotografhjälp. Oslagbart. Och ja, det funkade!). Sånt ger mig hopp om mänskligheten faktiskt.I en omarkerad parentes nämner jag gärna liknande tjänster som hembyte.nu, och guest to guest (Tack Maran!). Jag inser att jag får helt ny inspiration till resande bara genom att kolla annonser; -jahaaa, kan man åka dit?? Hur grymt som helst. Det nya Hemnet…

airbnb - Pigg och Duktig

Enkelt, tilltalande och briljant designad tjänst!

Ett förlösande sms när man är som tröttast, på väg hem och funderar på middagsfrågan och det känns oöverstigligt att gå och handla.
sms

En blöt puss från en gudson, en kram från hans bror och en kväll med viktigt prat och roliga (res)planer med deras mamma, som råkar vara en bästa kompis.

Sara

Sara, vid ett annat trevligt tillfälle

När du vaknar och inser att du har en helt ointecknad dag framför dig. Gött!

Lockande tom

Lockande tom

När du vaknar, och inser ovan och strax därefter att du får somna om igen.

Stearinljus. Att få tända ljus på kvällen, sjunka ner i soffan och njuta. Bäst är det när ljusen står i fina gamla mässingsljusstakar som man hittat på loppis och i pappas källare.

glad - Pigg och Duktig

Vackra ljusstakar! (lånad från http://www.apriliainterior.se/)

Vad blir ni glada av? 

Standard

5 thoughts on “(små) Saker som gör mig glad (2)

  1. Just det här toklandade i mitt hjärta när jag läste:

    ”För vi kan ju inte vara på drömresa, föda barn, bli friade till eller förverkliga den stora drömmen varje dag. Som tur är finns det små glädjande fenomen som underlättar transporten mellan sommarsemestern och den stora kärleken. Vardagens glidmedel kanske man skulle kunna kalla det?”

    Tack för otroligt visa ord och något som jag tänker försöka bära med mig ett tag. Jag har stirrat mig lite för blind på det stora, som inte riktigt är här för tillfället. Här ska användas glidmedel!

    • Tack för dina ord, vad otroligt kul att du fick med dig något! Jag har också drömt mycket om de stora grejerna, men om man inte är ekonomiskt oberoende eller rockstjärna (om ens då?) är det svårt att bara hoppa mellan stora drömgrejer. Vardagen måste ha små glädjepiller i dosetten, så jag försöker lista vad som egentligen gör mig glad, så jag kan öka den dosen 🙂
      Lycka till med glidmedlet! 😉

  2. Maran skriver:

    DU, raringen min! DU gör mig glad! Fortsätt med det, du är ett alldeles ypperligt glidmedel 🙂

  3. Pingback: #hippa | Pigg & Duktig

Kommentera

