Skrivet, Stockholmsliv

Vad betalar vi för?

Vad skevt det är, det här med priser på våra hem. Jag sitter och surfar halvseriöst på hus och gårdar i trakterna runt Norrköping och även om jag visste om skillnaden i priser, så tappar jag gång på gång hakan. Vilken jäkla skillnad det är på huspriser och huspriser. Det är nästan vansinne.

Jag har nyligen kollat på en 2:a i Stockholm som slutade runt 3 400 000kr. För det priset får vi det här i Östergötland, en mil från Norrköping:

  • En mangårdsbyggnad från 1876. Pampig som fan. 305 kvm boyta, på 8 rum.
  • En tillhörande ladugård, 975kvm
  • En äldre mangårdsbyggnad, från 1700-tal.
  • En byggnad som hyrs ut som bostad. 100kvm.
  • 5 hektar mark.

Det här golvar faktiskt även en luttrad Stockholmare som jag. En 2:a på Kungsholmen. En mindre herrgård 14 mil därifrån.

Det är ju nästan kriminellt att inte slå till.

kap1 kap2 kap3

Standard

Kommentera

