Träning

Maracas* och vardagen

Nu är jag hemma igen och har återgått till någon slags vardag – men som alltid när man kommit in i en fjärran vardag så känns den här hemma lite ny ändå. Det är det allra bästa med att resa tycker jag, att allting hemma hamnar i lite nytt ljus. Jag uppskattar många saker med Sveriget** lite extra när jag haft en vardag i ett annat land ett tag. Min familj, min tvättmaskin och frukost utan sötsaker (fast jag vande mig faktiskt lite för mycket med croissanter och chokladbröd till frukost..). Hur saker liksom fungerar här och framförallt – den fasta prissättningen! Men det blir faktiskt roligt att pruta efter ett tag.

En till sak jag tänkte på är att jag är lite kluven till är det här med vår uppkoppling hemma. Vi kunde konstatera att klyftorna (och därmed skillnaden i möjligheter) är milsvida vad gäller datoranvändning och tillgång till Internet. Detta underbara, globala myller av kontaktytor. Samtidigt så var det ett mycket avstressat folk vi mötte. Som ojade över den press och stress vi verkar uppleva i Sverige. Det har kanske inte bara med uppkopplingen att göra, men har man inte blicken i sin inbox hela dagarna så hinner man med så mycket mer av annat, något fick jag uppleva i nästan tre veckor. Och det var skönt!

Jag jobbade med en enda sak och kunde fokusera. Jag mötte spännande människor, pratade utan avbrott med kollegor och hann tänka tankar till slut. Samtidigt föredrar jag möjligheten att kunna välja ”isoleringen”. Tanken att vi skulle göra allt med bara telefon och papper får det att svindla. Hur gjorde man det?

Jag tror verkligen att vi är mitt inne i den här revolutionen, och kommer lära oss hantera det hela. Kanske blir det lika hett att logga in sent och logga ut tidigt som att lämna sent och hämta tidigt på dagis…

I helgen ska jag i alla fall omfamna mörkret, kylan och svenskheten och gå all in på tända ljus, varma kläder och lussebullar. Och min finfina familj!

_MG_6022 _MG_6335 _MG_6347

* Linnea om att jag inte var med på föräldrafikat på skolan ”Du var ju på Maracas då”.
** Samma tjej om vad hemlandet heter.

Standard

Kommentera

