Träning

Svaret till mig själv

Hej Katten!
När du läser detta i svarssyfte så är det antagligen nyårsafton 2013 och du har fyllt medelålders. Det första jag vill säga är – varför nöja dig med medel? Vi döper om det till toppålder istället. Nu kör vi!
Hej! Det är två dagar kvar till nyårsafton och visst har jag fyllt medelålder! 

Jag sitter i min gamla Highlife-bas; lägenheten i Stockholm.
Jo, du sitter här nu också faktiskt!

Det är nyårsdag, jag lyssnar på de sista resterna av gårdagens fyrverkerier och har äntligen fått uppkopplingen att funka. Ska spendera några dagar solokvist här i stan, innan Eric återvänder för en helg med lite Stockholmska kulturpoäng. Jag har just fattat ett beslut på magkänsla – ett som nog lägger grunden för en hållbar vardag och årets första av förhoppningsvis många magbeslut. För det är checkbox nummer ett för dig. Here it goes!
Jag har precis spenderat ett par dagar solokvist här, i morgon kommer Eric & Linnea för att fira nyår i stan. Och jag vill tacka mig för det där allra första beslutet 2013 – det gjorde stor skillnad och var helt rätt. 

  1. Jag hoppas du tränat magen i år! Låtit magkänslan ta plats och låtit den avgöra det mesta. Jag hoppas också att du bokstavligen tränat coremuskulaturen – den är viktig för nästan allt, inte minst i toppåldern… Ett renodlat corepass i veckan tror jag du har checkat av under året.
    1. Jag får faktiskt lite underkänt här. Även om det första beslutet följdes av en utökning som blev mycket bättre – helt styrt av magen. Men corepassen har varit för få, träningen överlag har lidit lite i år. 
  2. Du har nog gjort en stor insats vad gäller ration Roligt & energigivande vs Plikt & energikrävande. Måndagkvällar har som regel varit dina egna. Och det betyder att du har ägnat dem åt något som fyller på med kunskap, reflektion, asgarv, fysisk utveckling, nya insikter eller vad det nu kan vara. Som en regnig, tokledig dag på sommaren – det finns inga måsten alls just precis då, bara du och din tid och lust. Ljuvligt alltså! KLIPP med energitjuvarna!
    1. Jo, det har gått ganska bra. Det visade sig att varannan måndag och tisdag var  innebandydag för E så det blev lite omplanering. Men jag har haft mina dagar i Stockholm, där jag kunnat ägna mig åt diverse fria val. Sen har jag börjat som fikavärd för pensionärer och kom in på en distanskurs i bildbehandling, som jag sitter med nu i dagarna faktiskt. Tyvärr har det varit lite för stor andel plikt kanske – jag har haft ett roligt jobbår, men har jobbat för mycket på bekostnad av annat.
  3. Du har återigen givit dig själv en fysisk utmaning – till exempel ett cykellopp och/eller ett mätbart kapacitetsmål.
    1. Nä, det blev inget lopp i år – hade en plan att cykla mellan Stockholm och Norrköping, men jag fick inte ihop det – så den har jag kvar till 2014! 
  4. Du har genomfört en större/längre drömresa och strösslat året med många mindre roligheter. Vad sägs om Hawaii eller ett återbesök till Nya Zeeland? Loppisrundor i Värmland? Uppevelsetrippar, som t.ex. träning, mat eller foto? Fjällvandring och Särnabesök?
    1. Check på Hawaii! Årets tripp måste jag säga. Det blev också en helt magisk sväng till NYC och körsbärsblomningen i Central Park. Särna & fjällvandring har jag kvar. Istället för loppisrundor i Värmland blev det sjukdomsrelaterat tyvärr. Reskassan blev lite tom efter de två resorna, och resterande lade jag på ett nytt objektiv. Men 2014 har jag planer för! 
  5. Du har planerat och/eller tagit steget (givetvis i magens riktning) för förverkligande av de drömmar som ligger och pirrar. Ett steg i taget!
    1. Det har gått lite långammare än tänkt här, jag har jobbat för mycket. Men 2014 kommer det blir ändringar i någon form! 
  6. Du har gjort vardagsval som bidrar till hållbarhet och omtanke om miljön. Ätit begränsat med kött, köpt ekologiskt och undvikit tillsatseländet så mycket det går.
    1. JA! Jag har köpt mycket mer ekologiskt, och jag äter inte alls mycket kött nu – och har till och med fått min köttälskande kille att på eget bevåg göra både lasagne och tacos med substitut. Måste ge mig och oss godkänt här. Vi har dock bara några gånger köpt gårdskött när vi ätit kött och det ska vi göra oftare. 
  7. Sist, men störst – jag hoppas du ser tillbaks på ett lyckligt år, där du och alla nära och kära varit friska och fria från sorg och elände.
    1. Det blev inte ett fullt godkänt här –  året började tungt med en kompis som drabbades av sjukdom i nära familjen, som tur är gick det under omständigheterna bra. Året avslutades med att vår mormor blev sjuk och gick bort. Däremellan var det turligt nog lugnt och fint. 

Sådär – nu ska du lägga dig och börja ett förhoppningsvis fantastiskt år utvilad och glad!
Tack! Jag ska gå och lägga mig nu också för klockan är 23:18 och imorgon ska jag upp tidigt på en långprommis runt stan. Med en ond hals blir det alldeles lagom. Gott Nytt!

hawaii1

Standard

Kommentera

