Skrivet

Lågkolhydratkost

Jag håller på att experimentera lite med kosten just nu. Det är magen som från och till gör ont och känns svullen. Konsultmage kallas det på jobbet, men efter att en kollega upptäckt att hon var glutenallergisk och lagt om kosten därefter så började jag fundera på jag inte skulle prova det jag också. Inte att ta bort allt gluten då, men att dra ner på framförallt socker, ”mellanljust” bröd och annat kolhydratrikt (surdegsbröd måste jag käka lite då och då). Tidigare har jag faktiskt alltid mått bättre av det, men jag har inte tänkt aktivt på det på sistone.

Nu har jag varit sparsam i tre dagar och jag känner redan skillnad. Det är ju jättebra så jag tänkte fortsätta och inser att jag behöver läsa in mig lite mer på vad jag bör äta och inte. Känner mig rätt novis på området när jag börjar vandra utanför det uppenbara (vitt bröd, pasta och sånt). Vill ju gärna äta mestadels vegetariskt, eko och så naturligt som möjligt också, vilket trixar till det ännu lite mer. Plötsligt  fick jag tidernas idé för en app. Måste kolla om den finns, det är en så bra idé (hej jante, nu kör vi) så den borde verkligen finnas redan. I så fall återkommer jag.

Någon som har bra tips på läsning/recept kanske? Jag vet hur google funkar, men det är inte för inte vi förlitar oss alltmer på mun till mun nuförtejn, det finns ju så ofantligt mycket att sålla bland. Inte minst i den digitala myrstack som kost-/diet-/receptsektorn utgör…Jag är inte så gammal än att jag säger ”det var bättre förr”, men vissa grejer var banne mig enklare*. All denna information, alla dessa val!🙂

Internet - lånad från webdesignerdepot.com/

Internet – lånad från webdesignerdepot.com/

* Alltså jag älskar internet. Men det är ett härke att filtrera och värdera ibland.

Standard

4 thoughts on “Lågkolhydratkost

  1. Oh, hoppas mer att den inte finns och att du gör den! Appen. Heja. Och ja, jag tror att många mår bättre av gluten. Det dumma är att det är tillsatt i allsköns skit som en aldrig ens anat. Typ vissa visp”grädde”. Skummo.

Kommentera

