Mat och recept

Chokladmousse och ärtpuré

Det skulle kunna vara titeln på en fransk indiefilm men det är faktiskt två rätter jag skapade i vårt kök i går kväll. Jag fortsätter på temat lågkolhydratmat och det känns bra i magen. Sen undrar jag hur det står till med mjölken egentligen. Jag har ätit dinkelgröt med havremjölk till frukost hela veckan och valt laktosfritt till kaffet (gröt är väldigt snällt mot magen alltså). Igår blev det dock lite vanlig mjölk och creme fraiche och i natt hade jag ont i magen igen.
Någonting är det men jag har inte lyckats isolera vad. Jag åt också knäckebröd i går, och en köttbit till middag, så det finns några bovar att skylla på. Det är en djungel – hur ska man veta?

Nåja. Ärtpurén var jäkligt god faktiskt. Och så vansinnigt lätt att göra. Koka 500gr (eller mer om ni är fler) ärter tillsammans med två vitlöksklyftor och lite salt. Häll av vattnet när de blivit lagom mjuka och mixa tillsammans med lite chili creme fraiche eller något annat ni gillar som smaksättning. Voila!

Ärtpuré up close

Ärtpuré up close

Snabbmat på det bra viset

Snabbmat på det bra viset

Som rubriken antyder blev det också efterrätt. Så fort jag läste Saras recept på Coconut Chocolate mousse visste jag att det skulle bli fredagsdesserten. Bara säg det för er själva – C o c o n u t  C h o c o l a t e  M o u s s e……Och så blev det ju. Den smakar ju inte som en specialare jag hade för några år sedan, chokladmousse med Marabou mintkrokant, men den var god. Jag sötade med lite lönnsirap och stevia och kokos kan ju aldrig gå fel!

Jag fick också användning för det här fyndet från Nostalgiladan för serveringen. Hur det gick? Jag åt och gillade, Eric åt och tyckte det var ok, Linnea åt inte alls trots att hon älskar choklad. Jag tar det som ett tecken på att det är en ganska nyttig dessert.

Garnering med hallon och hackade kanderade nötter

Garnering med hallon och hackade kanderade nötter

Standard

2 thoughts on “Chokladmousse och ärtpuré

Kommentera

