Träning

Löpningen och jag

Jo, det är ju så att jag vill hitta tillbaks till mitt gamla löparjag. Eller träningsjag egentligen. Där löpning inte var en så stor grej, utan något jag passade på att dra ut och göra när jag hittade en lucka. Även om jag fysiskt sett är svagare och stelare än för något år sedan så har det nog satt sig framförallt i huvudet. Jag är inte längre en som springer eller tränar mycket. Det var längesen jag kände så med träning – det har under många år varit så himla naturligt i min vecka- men nu har jag faktiskt kommit till en punkt där jag känner att en löptur är en ganska stor grej. Ett intervallpass, som faktiskt var mitt favvopass förut, känns nästan läskigt.

Jag är säker på att de flesta som tränar regelbundet haft de här känslorna under svackor. Att man liksom flyttat sin OK-nivå. Förr kände jag mig passiv när jag bara fick till 2-3 pass på en vecka. Nu ligger den på ungefär samma nivå på en månad. Jag vet inte riktigt vad bästa angreppssättet är, annat än att det handlar om att avdramatisera och att ge sig själv slack – det kommer inte vara rekordtider från förr, det kommer vara tunga ben och pipande luftrör och svaga muskler.

Men allting börjar någonstans och en sak vet vi ju vid det här laget – ingenting blir bättre av att skjutas upp utom möjligen impulsköp. Och det är ju lite med träning som med kapitalism och kunskap; mycket vill ha mer!

I helgen ska jag ut på en jogg – den får vara lugn om det behövs, en känna-efter-jogg utan krav. Jag ska också genomföra ett intervallpass i någon form. Jag tänker backintervaller – har alltid gillat det. Kan bli trappintervaller också – där är det mer hat än kärlek dock. Mantrat blir ”ingen biggie”.

Det kommer nog bli blod, svett och tårar på vägen, det är jag säker på. Men vi ska nog bli kompisar igen.
Löpningen och jag.

Löparglad, för ganska precis 2 år sedan

Löparglad selfie för ganska precis 2 år sedan

 

Standard

Kommentera

