Stockholmsliv, Träning

Bästa brunchstället i Stockholm?

Jo, häromsistens åt jag ju en fantastisk brunch, närmare bestämt på Kretsloppshuset i Mörsil. Det var så värt en lite längre tripp från Åre by.

Jag älskar när det är vackert, det jag äter. Vackert porslin, kärlek i dukningen, ja helt enkelt omsorg om både öga och gom. Är dessutom inredningen sådär skönt inbjudande och mysig – ja, då blir det full pott och eufori från min sida. Allt det prickar Kretsloppshuset in. Dessutom en omtanke om miljö på det. Som namnet antyder är det eko och självförsörjning eller närproducerat. Ja jösses – hade det stället legat i Stockholm eller Norrköping så hade jag lagt några procent av lönen på det varje månad (om jag hade orkat köa).

Jag och Sara försökte minnas riktigt bra brunchställen i Stockholm, när vi satt där och unnade & göttade oss, men jag blev lite blank – jag har alltid så svårt att komma på de bra ställen jag varit på.

Men – jag har kommit på dem efterhand och eftersom är jag all for att nyttja första bästa möjlighet till frukost/brunch/fika med såna man tycker om så tänkte jag lista dem här – så att både jag och andra slipper leta nästa gång det är dags – eller varför inte boka ett bord redan nu?

Stockholm brunches

Björk har en god och bra brunch, där man faktiskt kan boka bord också. Det är en gigantisk fördel i denna stad. De har dock inget växthus tyvärr och trots björktemat så är det liksom inte jättemysigt.

Växthus har ju däremot Rosendals Trädgård  men ingen brunch såvitt jag vet – en härlig lunch eller fika kan man däremot få sig, tillredd på vad de har plockat just den dagen.

Ett annat trädgårdsställe är Ulriksdals Slottsträdgård – det är riktigt mysigt och där kan man få till en brunch av deras ”kafferep” med lite mat till. Varning för folkfest på helger dock, det kan bli lite trångt (som överallt i stan som sagt).

Södra Teatern har en riktigt skön brunch, också med bordsbokning. Men, inte bara det, du kan lyssna på jazz också, alldeles levande! Jag var där för några år sedan och Babben stod för de blå tonerna – hon är en bra jazzsångerska faktiskt! Jag och Maran ska dit under våren – för det fick hon i present av mig. Jag får återkomma med en uppdaterad recension då, men jag var väldigt nöjd sist!

Hagaparken är vacker (och visst, det är fölk där också, men den är ju stor) och jag kan rekommendera en omvägspromenad genom parken, som avrundas med en brunch på vackra Stallmästaregården, eller Haga Forum, om man gillar den mer moderna känslan. Jag har inte testat den senare, men jag har hört att brunchen är bra, så det kanske kan bli ett besök i sommar.

Långbro Värdshus är också värt både ett sommar- och vinterbesök – supermysigt med en vacker trädgård sommartid. Där har jag varit flera gånger (middag kan också rekommenderas)  eftersom både min kompis och min kära syster bor i krokarna. Jag firade faktiskt min födelsedag där för två år sedan – så bra är det! Jajemen – man kan boka bord också!

Berns Asiatiska kan man, som namnet antyder, äta en god asiatisk brunch. Där var jag med ett gäng kollegor för några år sedan och jag minns att jag blev helt förälskad i desserbordet. Och deras dumplings. Och en massa annat. Pricy, men riktigt bra. Och det är ju pampiga salonger – dra på finstället och lek lyxlirare några timmar (det kan man ju också göra i Cadierbaren på Grand såklart, men där vill jag helst testa deras Afternoon tea).

Har ni flera brunchtips? Ett säkert kort, en söndagsupplevelse? Jag tar tacksamt emot och bygger på min lista!

Vackra gamla möbler på Kretsloppshuset

Vackra gamla möbler på Kretsloppshuset

 

 

Standard

6 thoughts on “Bästa brunchstället i Stockholm?

  1. Kretsloppshuset är ju så gott som på hemmaplan, men det var länge sedan jag var där och åt brunch, får bli ändring på det, helt klart. När jag bodde i Stockholm (för över tio år sedan ska nämnas) var Sirap, på Surbrunnsgatan ett helt fantastiskt brunchställe, men jag tror jag kommer ihåg att jag inte blev lika hänförd när jag gjorde ett återbesök för några år sedan. Om det ens finns kvar nu.

    Hmm, när jag tänker på det, undrar om det här ens kan räknas som tips..?

    • Sirap ja! Jag tror de fortfarande bygger kö för sina amerikanska pannkakor, men jag är faktiskt inte heller helt säker – har inte varit där på säkert 7 år i alla fall. Jag gillar ju inte köer🙂
      Men bra, den kan vi släna in i listan!

  2. erikaste skriver:

    American Table på Clarion har bra brunch! Fast det är rätt chict och så. Man får tänka på vad man sätter på sig – kan jag känna (mvh soon to be lantis?). Gillar också Björk mycket men håller med om att det saknas lite ombonad känsla!

    • Den måste jag ju ABSOLUT testa!! Burgare är ju lite av en favvogrej🙂 Undrar vad som händer om man glider in i flanellskjorta och truckerkeps? Blir man skickad till Söder kanske?

Kommentera

