Mat och recept, Stockholmsliv

Back to school

Idag har jag verkligen kört en trip down memory lane; först åkte jag pendeltåg, sen har jag varit i en låg- till högstadieskola och pratat med 14-åringar om mat. Vilken flashback till skolåren! Bara att äta en lunch i skolmatsalen, med bricka och allt, väckte så många minnen till liv. Som när vi kastade mjölk på en kille som hade retat en av våra killkompisar som blivit brännskadad, och sen blev jagade genom halva skolan och stängde in oss på en toalett.

Eller som när jag, tio år gammal, satt ensam i matsalen i över en timme för att stränga farbror Bengt inte lät mig slänga hummersoppan*, som jag dessutom sagt att jag inte ville ha. Inte förrän jag började gråta fick jag gå tillbaks till klassrummet, helt utan lekpaus.

Eller stunderna då den där man var kär i just den veckan (eller rasten) kom och satte sig på ögonkontaktsavstånd. Pirret!

Oh, the memories. Det mesta har förändrats: de små barnen har varsin iPads, de stora har laptops och de kan grejer om ekologisk mat – även om det är stor variation på kunskapsnivån såklart. Men skolmaten, den gamla hederliga, den var banne mig bekant (och här var den bra också) och tallriksmodellen lär de ut fortfarande.

Jag minns den slabbiga filsåsen, fiskfriletterna och så järparna; vad var det egentligen? Vad minns ni mest?

skolmatsal

 * jag har en traumatisk relation till hummersoppa på burk, orsakad av en evil dagmamma när jag var runt 2 år. Kan inte ens äta lyxhummer än idag. 

 

Standard

Kommentera

