Rekommenderat

Saker som gör mig glad (6)

Igår åt jag middag med två fina gamla trotjänare. Vi pratade om det här med att få in mer av sånt som ger bra energi, om det nu är att äta långfrukost, ha fina blommor hemma eller leka med barnen lite extra.

Ofta kommer glädjen i livet av de små, små guldkornen snarare än de stora äventyren. En kopp kaffe i solen med slutna ögon. En spontan fika med en kompis. Om det är en tuffare period, så är det bra att mata på med mer av det som en mår bra av, kanske till och med mer effektivt än att bearbeta det jobbiga.

Här kommer några små saker som jag kan göra för att muntra upp mig själv när det känns motigt;

  • Jag kollar på bilder. Såna som visar personer jag blir glad av, platser jag förälskat mig i, roliga saker jag gjort – jag blir alltid på bättre humör av det. En klassiker är att ha dem som skrivbordsbakgrund, så de syns varje gång man öppnar datorn. Bra grej!
  • En annan sak är att blocka tid i kalendern, för att göra något jag tycker om. Läsa, skriva, fota eller bara titta på nåt intressant.
  • En lång promenad, med eller utan något i öronen, blir jag alltid på bättre humör av
  • Städa och organisera. Själva aktiviteten är inte alltid roligt men det slår aldrig fel – när det är fint och jag har koll mår jag bättre.
  • Äta frukost med en kompis. Bästa, bästa grejen. Om man orkar gå upp extra tidigt – träna innan för ännu skönare start på dagen.

20140417-104552.jpg
god brunch med kompis – bra grej!

Vad har ni för små guldkorn i vardagen?

Standard

Kommentera

