Skrivet, Träning

Livslektioner

Jag har haft några riktigt spännande snack med människor jag på olika sätt ser upp till på sistone. Till exempel om det här med lite mer påtagliga utvecklingsfaser man går igenom – livslektioner helt enkelt.

Det är både coolt och skrämmande – för oavsett om man anar det mitt i eller inte så blir det ju ofta så att en sådan lektion kommer att forma hur man värderar situationer och fattar beslut för en lång tid framåt – kanske hela livet.

Det är ofta en smärtsam process – dels för att det ofta innebär att se sig själv i spegeln, men också för att det kan innebära att en världsbild och en tro man haft på något eller någon blir ganska tilltufsad. Det kräver nytt jobb på den där grunden man står på och tyvärr ibland att man får vinka adjö till en bit av den.

I alla fall – det är ju så vi utvecklas. Får reda på vad vi vill och kanske framförallt vad vi inte vill. Vad vi står för och vad vi inte skriver under på. Det är ju i de här situationerna som kompassen gör sig påmind om den drunknat i bruset. Jag tycker att det är otroligt intressant att höra andras berättelser på det här temat och det har gjort mig sugen på att sammanfatta mina egna lite mer systematiskt – göra en utvärdering liksom. Vad har jag lärt mig egentligen och hur har jag tagit, eller inte tagit, det med mig in i nästa fas? Jag har åtminstone 7-8 stycken ganska avgörande milstolpar som jag minns på rak arm.

En självbiografi för eget bruk – som en skolbok liksom. Kan det vara nåt?

Take off

Standard

2 thoughts on “Livslektioner

  1. Älsk på det! Självinsikt och reflektion är något man bör ta tillvara på. Kanske inte precis hela tiden, inte jag iaf för då blir jag tokig, men att påminna sig själv om vad man faktiskt lärt sig, utvecklats och tagit sig igenom gör ju att man tar sig ett litet steg till. Precis som när man får ta del av andras berättelser så föds det säkert nya tankar och perspektiv när man tar del av sina egna.

    • Precis! Det kan säkert vara bra med pauser i reflekterandet, men det är så galet intressant att prata med andra, jag är så nyfiken på hur andra tänker och gör!

Kommentera

