Skrivet

Grattis på födelsedagen

Idag fyller du år. Eller du skulle ha fyllt år. 58 närmare bestämt. Men för snart 15 år sedan så dog du. Jag satt bredvid, nyss fyllda 21 och hade ingen aning om hur min värld skulle förändras. Vi var i de sista andetagen av ett väldigt epokskifte i våra liv, alla vi som var dig nära. Den där skitdefinitiva gränsen mellan före och efter.

Där satt jag och visste inte vad jag skulle göra med mig själv. Jag var dödsrädd, bokstavligen, men jag visste att jag måste sitta vid din sida, för att du behövde det och för att du alltid gjort det för mig. Jag ville hellre gömma mig någonstans och slippa se dig dö. Helst av allt hade jag ju velat krypa upp i din famn och få tröst. Men jag satt där bredvid. Jag klappade dig över pannan, försökte krama dig på det där sättet som alla som suttit vid någon i en sjuksäng vet hur det är. Man kommer inte riktigt nära men försöker ändå.

Det var på en och samma gång det allra vidrigaste och det allra finaste jag varit med om. När jag pratar om kontraster så menar jag det – den sista tiden med dig lärde mig verkligen det. Lycka och sorg, skratt och gråt – de är otroligt nära varandra och ju längre ut jag är på skalan på den ena, desto mer intensiv blir den motsatta upplevelsen. Det kan vara så befriande att börja skratta mitt i gråten och så fint att känna en sorgsenhet som skuggar de allra lyckligaste ögonblicken – de är så tätt sammanflätade och liksom förstärker varandra.

Jag lovade dig några saker då. Några tyst för mig själv, andra viskade jag till dig på slutet. En av dem var att göra dig stolt och försöka göra så mycket som möjligt, att inte ta livet för givet. Och det är ju inget oambitiöst löfte det.

Såhär nästan 15 år senare så inser jag att jag inte alls lyckas leva upp till det hela tiden. Vem gör det? Det är så svårt att inte låta oviktiga grejer som vardagsstress, sena tåg, tillfällig framgång och tillfälliga misslyckanden ta över. Det är skitsvårt att strunta i alla krav och jättejätteviktiga måsten som följer med vardagslivet.

Det är skitsvårt att inte ta livet för givet helt enkelt. Så det är med andra ord ganska ofta jag känner att jag sviker dig. När jag klagar på att jag missade tunnelbanan och måste vänta 3 minuter, när jag låter jobbet ta för mycket plats och tid, när jag låter saker som egentligen är struntsaker beröra mig för mycket. När jag försöker passa in, för att jag tror jag borde. Jag lever ju och det fick inte du fortsätta göra.

Men jag vill att du ska veta att jag inte glömt. Jag försöker och lyckas ibland och misslyckas ibland. Och det är helt okej. Du gör mig modigare, för när jag möter en motgång så tänker jag ibland på den du gick igenom och hur otroligt modig du måste ha varit. Och rädd. Men du vann, även det inte var det på det sätt du hade velat.

Trots att jag skulle göra vad som helst för att kunna radera den här milstolpen – radera cancer från historien och ha dig här – så är jag tacksam för allt jag lärde mig av det. Och jag klarar mig – även om jag ibland bara vill krypa upp hos dig och få råd och tröst som förr, så klarar jag mig ganska bra. Det är kanske min present till dig idag. Jag minns och jag försöker hela tiden bli lite bättre på att se och bli jublande lycklig över allt det fina med att leva. Det går inte jämt, men ganska ofta.

Grattis på födelsedagen mamma. Jag saknar dig så obeskrivligt mycket!

Blossom

#fuckcancer

 

Standard

11 thoughts on “Grattis på födelsedagen

  1. erikaste skriver:

    Så väldigt vackert! Och klokt. Din mamma hade varit så, så stolt över dig Katta! Fäller några tårar här på jobbet.

  2. Pingback: När livet möts på mitten | erikaste

  3. ru skriver:

    Word. Miste också – fast pappa, när jag var 23 han 56 i cancer. Tänkte också jag inte lever upp till allt jag tänkt men tänker att jag måste göra det på mitt sätt🙂. OCh saknar också obeskrivligt. Väldigt fint inlägg- tack!

    • Tack för din fina kommentar! Ja, man måste verkligen hitta sin väg och trots att jag passerat 30 med råge så jobbar jag fortfarande på det – och jag tänker att så länge man gör det så är det väl bra nog🙂

Kommentera

