Foto

Kolbottenkväll vid sjön

I flera år har jag sagt till Eric att jag är så avis på hans släktsammankomster. Jag är uppvuxen med en enda samlingsplats, där vi umgicks i hög och där det alltid fanns något äventyr runt nästa hörn. Sen ungefär 10 år är allt det borta, eftersom kusinerna spritts för vinden, farmor och farfar – som var den samlande kraften – dog och jag har varit så glad över att få snylta in mig på Erics familj istället.

Men så insåg jag igår kväll, att plötsligt var vi en hel hög igen. Pappa och lillebror, farbror och faster, tremänning med familj, pappas kusin med barn, en gubbe från byn och så pappas barndomsvän och hans fru, som jag vuxit upp med. Vi pratade gamla minnen, vem som gjort vad i byn och vad som händer härnäst. Och så käkade vi kolbotten nere vid sjön. Något jag inte gjort sen den allra sista sommaren med mamma – för femton år sedan precis. Lyckan att få sitta med en familjehög nere vid sjön igen var omvälvande.

Jag vill lära mig allt som pappa och de andra här vuxit upp med – alla knep och knåp för att klara sig i skog och fjäll. Ett första steg var att ta över kolbottenpannan – såna här kvällar vid sjön vill jag kunna servera alla som kommer hit.

Nedan följer receptet på kolbotten – och såklart några bilder från kvällen.

  • Hitta en slogbod nere vid en sjö
  • Gör en smet på kornmjöl, vetemjöl, salt och vatten. Efter tycke och smak, men den ska vara ungefär som en pannkakssmet i konsistens.
  • Stek på en hög med fläsktärningar.
  • Spara fettet från fläskstekandet i stekpannan (av gjutjärn) och ha i messmör. Rör om. Späd eventuellt ut med lite mjölk om det blir tjockt. Eller tjukkt som di sier här.
  • Gör upp en eld, med ett galler som gör att du kan kila in en kolbottenpanna över glöden, men under elden ovanpå gallret (se bild).
  • Smörj pannan med en fläsksvål, häll i smeten och stick in under elden, över glöden. Efter ca 30 sekunder, ta ut och vänd ett halvt varv med hjälp av gaffel. Och så en gång till. Sen är själva kolbotten klar.
  • Bre på messmörduppe, ta lite fläsk. Eller gör som jag alltid gjorde som barn – bre på hederligt smör.
  • Rulla ihop och ät. Och ta en till.
Kala vet precis hur kollbotten görs

Kala vet precis hur kollbotten görs

..och så lärde hon mig allt hon kan!

..och så lärde hon mig allt hon kan!

Det gick riktigt fint...

Det gick riktigt fint…

...vänd på kakan...

…vänd på kakan…(veden ligger på ett galler över, och pannan sticker man in under elden, över glöden. Glasklart va?

min första egenstekta kolbotten!

min första egenstekta kolbotten!

messmörduppa ska man ha på...

messmörduppa ska man ha på…

och sen njuter man av Dala-crepes!

och sen njuter man av Dala-crepes!

och månsken

och månsken

och är man Jonny så blir det en pipa på det.

och är man Jonny så blir det en pipa på det.

Standard

Kommentera

