Foto, Mat och recept

Pulled beef taco

Hur många buzzwords kan en få in i ett namn på en maträtt? Jag må simma med strömmen, men ända sedan min orgasmiska matupplevelse i Brooklyn så vattnas det i munnen när jag tänker på det ljuvliga äktenskapet mellan koriander, lime och chili med mustig fyllning. Jösses vad gott det är.

Igår noterade vi kväll nummer två med vilande grill och slog till på ett långkok. Syftet var alltså att få fram någon slags variant av pulled beef till just en sån där drömmig taco. Det var ju ett tag sedan nu

Till det gjorde jag en pico de gallo – på gul lök i stället för silverlök, men det blev toppen det också. Lite choppad avocado och – givetvis – extra koriander, så var det klart.

Smarrig pico de gallo (finhackad lök, färsk koriander, chili, tomat, limesaft och lite salt)

Smarrig pico de gallo (finhackad lök, färsk koriander, chili, tomat, limesaft och lite salt)

Lägg på kött, pico de gallo och toppa med avocado och extra koriander. Det kan aldrig bli för mycket koriander...

Lägg på kött, pico de gallo och toppa med avocado och extra koriander. Det kan aldrig bli för mycket koriander…

Njut!

Njut!

Efter middagen tog vi en fisketur. Och ännu en gång blev vi bortskämda med en smärtsamt vacker solnedgång över sjön. Igår var det så vackert att jag fick tårar i ögonen – solen var närmast rosa och ljuset – ja det går inte att beskriva. Självklart hade jag inte med vare sig kamera eller mobil eftersom jag har en tendens att överdokumentera solnedgångar. Men jag har bilderna på näthinnan. Som om idyllen inte vore fullständig så nappade det som sjutton och vi släppte tillbaks 6-7 fiskar i sjön. Jag vill verkligen inte bidra till sociala-medier-ångest här, men den här semestern är jag så glad över. Enkel och alldeles underbar.

Igår ville vi inte äta fiskarna (därav tillbakasläppandet), men just nu är Eric ute på gös- och abborrjakt – detta ska vara Sveriges bästa sjö för gösfiske tydligen. Och jag har lovat att äta fisk om han kommer hem med den (fast i hemlighet har jag entrecote på tining – bara som säkerhetsåtgärd…).

Standard

2 thoughts on “Pulled beef taco

  1. Mmmm, vilken god mat! Hade gärna slagit mig ner där och mumsat på det…

    Fiska skulle jag gärna vilja göra och få visa barnen hur det går till men vi har varken båt eller bekanta som har det , så vi får väl se om det kan bli av någon gång. Mysigt verkar det i alla fall.

    Kram

    • Det är väldigt kul faktiskt – rogivande när det inte nappar, spännande när det nappar. Ta med metspön (eller kastspön för den delen) och leta upp en brygga i krokarna så ska det nog gå även utan båt!

Kommentera

