Mat och recept

Go green

Vi diskuterade det här med ensammiddagar på jobbet idag. Helt ovetenskapligt kom vi fram till att tjejer tenderar att käka yoghurt eller något annat enkelt när de är själva hemma, medan killarna passar på att lyxa till det med oxfilé, hummer och lite bubbel rentav. Jag låter det påståendet ligga för vidare prövning, men i alla fall så inspirerade det mig till att fixa något slags mellanting, eftersom jag levt på blåbärssoppa i två dagar och dagen dessförinnan rev av en yoghurtmiddag.

Grön ärtsoppa – det känns jäkligt lyxigt, smakar himmel och tar ungefär 5 minuter att göra. What’s not to love? Till det kokade jag upp ett gäng edamamebönor i skidor, med olivolja och flingsalt. Voila! En supergrön, supersmarrig och i mina ögon superlyxig middag. Bönorna får också tjänstgöra som snacks om jag skulle bli lite sugen.

Är det fler som kommer in i yoghurtträsket ibland? Eller, är det bara jag (som ”Ulf Brunnberg” brukar säga)?

edamame_beans

edamame-green-pea-soup

Standard

8 thoughts on “Go green

  1. Förut åt jag alltid fil och macka när jag var ensam. Nu skulle jag aldrig göra det för jag har vant mig vid att äta rejält på kvällen! Skulle helt enkelt inte bli mätt. Jag som nästan kan längta efter att vara ensam lyxar alltid när jag väl är det. Då äter jag nåt riktigt gott och lättfixat, gärna hämtmat eller skaldjur som min karl inte tål. Håller med om att det verkar finnas viss könsdiskrepans här.

    • Jag är ju ensam för det mesta i veckorna, så lyxkänslan kommer mest om jag är ensam på helgen – det gillar jag verkligen!
      Blir hungrigare om jag tränat såklart – då blir det oftast någon mer matig variant🙂

  2. Å grön ärtsoppa måste jag göra i veckan. Mums.
    Riktigt härlig blogg du har🙂

    Ang yoghurt är jag måstehariktigmat människa. Mackor går också bort som lunch eller middag, då blir magen som en ballong.
    Jag och min man äter alltid olika mat. Så även om jag inte är själv gör jag alltid min egen mat.

    • Hej! Vad kul att du skrev här, jag gick in hos dig och gillade verkligen vad jag hittade🙂
      Känner igen det där med olika maträtter hemma – det är lite småjobbigt ibland, men vi är ju alla olika och att vi alltid skulle vara sugna på samma sak är ju egentligen ganska osannolikt…

  3. Karin FitnessochHalsa.se skriver:

    Jag kan tycka att yoghurtmiddag eller mackor är riktigt gott. Men om jag skulle välja skulle jag hellre ta din soppa och bönorna. Ser riktigt smaskigt ut!

    • Tackar!! Det ÄR faktiskt smaskigt och det bästa är att det är lika enkelt som yoghurt och macka, men det känns som att jag lagat något lyxigt till mig själv och är sådär pigg & duktig…:)

Kommentera

